UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Existují různé desky. Krom těch z pracovních stolů, které protentokráte necháme stranou, nám půjde o desky hudební (v kategorii heavy metalové, neboť ta nás právě zajímá), zvané též alba či přeneseně cédéčka. Mezi těmi, které (ač reklamovány) dosud nespatřily světlo světa, můžeme narazit na desky, jež téměř nikoho nezajímají, dále na desky, které jsou na tom tak nějak neutrálně, zájem ani velký ani malý, a do třetice desky, které vlastně zajímají úplně všechny. V řadách těchto desek je samozřejmě také celá řada kříženců, nalézajících se kdesi mezi jednotlivými kategoriemi, chvíli tu, chvíli onde a někdy také někde úplně jinde. To všechno se ale může změnit v okamžiku, kdy se obsah podobné desky dostane konečně k posluchačovým uším. Rázem tu máme desky takové, které zaujaly stejný a vyšší počet přívrženců, jenž se k nim hlásil ještě před jejich vydáním, a takové, kterým naopak po expedici pozitivně naladěných sympatizantů znatelně ubylo. A někam sem se zákonitě musela vejít i bezejmenná novinka finských speed metalových stálic STRATOVARIUS, jejichž postavení v době před vydáním bylo (vzhledem ke všem událostem v řadách kapely za poslední rok, včetně rozpadu a následného reunionu klasické sestavy, v nějž už snad nikdo nedoufal), dá se říct, celkem pevné, ne-li neotřesitelné. Tak moc se totiž podle všeho skalní příznivci a řada dalších (včetně mě) těšili na novou nahrávku. Po prvním pozorném poslechu jsem ovšem téhle desce moc šancí nedával a pomalu jí začal pasovat do zmíněné kategorie desek odsouzených k fanouškovskému opovržení.
Částečně za to určitě mohl i otvírák alba „Maniac Dance“, rozporuplný kousek, vedený v dávném diskotékovém duchu 2UNLIMITED, absolutně popírající všechny hodnoty, kterým se doposud STRATOVARIUS podřizovali. Jestli si kapela chtěla otevřít dveře k novým obzorům, mohla to udělat i jinak než za cenu nedůvtipného, nedůstojného a krátkozrakého přešlápnutí na místě. Ve zbytku hracího času už to ovšem bylo o něco jasnější – stačilo si uvědomit, že „Stratovarius“ nepřináší zhola nic nového, jen se na něm prostě a jednoduše ubralo na tempu. Několik dalších poslechů pak vyplavilo na povrch i zbytek všeho podstatného a detailně také vykrystalizovalo obrázek, který album nejlépe vystihuje. Heavy metalový, prostý dvoukopákového běsnění a plný rozličných (a typických) melodických nálad, občas zajiskřivších svěžestí a občas také ne. Tady se myslím sluší poznamenat, že především spolupráce Tolkkiho kytary a Kotipeltova vokálu vždycky ústila ve spoustu světlých okamžiků, a že se to chtě nechtě muselo projevit i tentokráte. Jako v krásně lechtivé „Just Carry On“ s živočišně vyzývavým kytarovým sólem nebo v „Gypsy In Me“, nenápadnému vyznání divokým kořenům s kombinovanými melodickými výšivkami, zdůrazňujícími i klapkostroj páně Johanssona. Naproti tomu skladby „Fight!!!“, „Leave The Tribe “ a „United“ (silně připomínající dlouho zapírané levobočky, kteří nakonec dostali šanci na právoplatném albovém zápisu) nemají prakticky co nabídnout a jen se jaksi rozplizle krčí při zemi, bez důrazu a bez pořádného a šťavnatého nápadu. Vrchol téhle nemohoucnosti přichází na konci „United“ při patetické (bez ohledu na skutečnou situaci v řadách STRATOVARIUS) proklamaci „United We Stand“, zakončené v nemožně slaďoučkém sóle na trubku. Au, to bolí.
Přesto ale musím nakonec konstatovat, že s postupem času, tak jak mi „Stratovarius“ pronikalo hlouběji a hlouběji do šedé kůry mozkové, jsem desce (pochopitelně bez oněch popsaných výstřelů do prázdna) přišel na chuť. A přispěly k tomu, jak už je nejspíš zřejmé, zejména dva výstavní a rozsáhlé velekusy, čerpající v tom nejlepším slova smyslu z bohaté minulosti STRATOVARIUS. Za prvé „Back To Madness“, drsně realistický a depresivní popis Tolkkiho duševní poruchy, umocněný zařazením mužského operního vokálu (vyvolávajícím atmosféru podobné té z alba „Damnation And A Day“ od CRADLE OF FILTH) a v závěru také monologem samotného autora, podmalovaným jen křehkým klávesovým doprovodem. A za druhé „Götterdämmerung (Zenith Of Power)“, výprava do nedaleké historie (zařazená část jakéhosi Hitlerova projevu pochopitelně vyvolala nejedno rozčarování) s pořádným kusem ocelového riffu, s refrénem majestátním jak Zeppelinovy vzducholodě a beze stopy po nějakém pozitivně naladěném okamžiku. Svou roli na misce vah sehrála samozřejmě i příjemná baladička „The Land Of Ice And Snow“, i když bych ji (přes všechnu její zpěvnost) nějak výrazně nepřeceňoval. A to je nakonec právě to, co by se slušelo při rozjímání o desce „Stratovarius“ zdůraznit ze všeho nejvíc. Na misce dějin sehrává svou podstatnou a neodmyslitelnou roli, ale rozhodně, rozhodně bych jí nějak výrazně nepřeceňoval. Naopak, spíše bych se vsadil (o co chcete – tedy kdyby se o tom mohlo mluvit nahlas), že sama kapela to cítí navlas stejně.
Postupem času jsem bezejmennému a pomalému albu STRATOVARIUS přišel na chuť. Sice s neoddiskutovatelnými výhradami, které neospravedlní ani pohnutá historie posledních dvanácti měsíců v řadách kapely, ale i tak mi nezbylo než především ocenit jeho silnější stránky, přestože tyto pramení (ostatně jako téměř vždycky) z typického projevu kapely, snoubenému s její profesionální připraveností a zodpovědností.
7 / 10
Timo Kotipelto
- zpěv
Timo Tolkki
- kytara
Jens Johansson
- klávesy
Jari Kainulainen
- baskytara
Jörg Michael
- bicí
1. Maniac Dance
2. Fight!!!
3. Just Carry On
4. Back To Madness
5. Gypsy In Me
6. Götterdämmerung (Zenith Of Power)
7. The Land Of Ice And Snow
8. Leave The Tribe
9. United
Nemesis (2013)
Elysium (2011)
Polaris (2009)
Stratovarius (2005)
Elements Pt. 2 (2003)
Elements Pt. 1 (2003)
Intermission (2001)
Infinite (2000)
Destiny (1998)
Visions Of Europe (Live) (1998)
Visions (1997)
Episode (1996)
Fourth Dimension (1995)
Dreamspace (1994)
Twilight Time (1992)
Fright Night (1989)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Sanctuary rec.
Stopáž: 49:21
Produkce: Timo Tolkki
Stratovarius sú pre mňa kapelou, ktorú si doma pustím tak raz za pol roka, avšak na koncerte ma vždy spoľahlivo dostanú. Toto album je v rámci ich diskografie taký horší priemer, ale vzhľadom k okolnostiam mohlo byť aj horšie. Najlepšie skladby sú Fight!!!, Just Carry On (obe obsahujú dynamické heavy riffy spojené s klávesami a typickou Stratovarius melodikou) a veľmi vydarená balada Land Of Ice and Snow (opäť typická precíteným Timovým spevom). Sú tu aj slabšie veci: Maniac Dance (tá sa dá brať len čisto z recesie, ani samotná kapela to nemôže myslieť vážne), Zenith Or Power (tá je podobne suchá a klišovitá ako niektoré veci z predošlého albumu). Na záver albumu však kapela pripravila skutočnú hitovku United ako stvorenú na rozospievanie publika na koncerte. Veľmi chytlavá. Musím vyzdvihnúť aj veľmi vkusný obal. Celkovo vzaté, treba to hodnotiť viac menej kladne.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.